Ergonomi

Ergonomi handlar om förhållandet mellan människan och arbetsmiljön - både den fysiska, psykiska och sociala. För dig som student är det extra viktigt att du tar hand om dig och tar hänsyn till vad både din kropp och din hjärna behöver för att kunna prestera på bästa möjliga sätt!


En viktig del för att uppnå en god ergonomi är hur du rent fysiskt kan
må bra och fungera i vardagen. Se ditt plugg som ditt arbete. Hur skulle du ta hand om dig om du jobbade heltid på kontor? Tänk likadant nu när du studerar.

Kroppen är inte anpassad för stillasittande

Som du säkert märkt är skärmar (framför allt datorer) en del av arbetsmiljön som student. Om du sitter länge framför datorn finns risk att du får spänningar och värk i huvud, nacke, axlar och rygg. Det beror ofta på att skärmen är för långt ner. Även ögonen kan bli ansträngda. Din kropp är inte anpassad för stillasittande längre stunder utan mår bra av rörelse och variation.

Kognitiv ergonomi - förenkla för hjärnan

Utöver den fysiska arbetsmiljön innebär god ergonomi också hur vi kan underlätta för hjärnan. Det kallas kognitiv ergonomi. Det är viktigt att studera på ett sätt som passar din hjärnas sätt att ta in, bearbeta och lagra information. En hjärnvänlig miljö får du genom att dra ner på olika störningsmoment, tillåta dig att fokusera på en uppgift i taget och ge dig själv regelbundna pauser och möjlighet till mental återhämtning. 

Det här kan du göra för att skapa en god arbetsmiljö

Det finns mycket du kan göra själv för att skapa goda förutsättningar för ett hållbart studentliv, rent fysiskt och kognitivt. Här är några saker som du kan testa.

För en god kognitiv arbetsmiljö

  • Skapa arbetsro
    Planera och strukturera dina studier.
     
  • Hitta en lugn och trygg studieplats
    Se till att du kan jobba ostört, så gott det går.
  • Gör en uppgift i taget
    Det är kognitivt krävande att skifta uppmärksamhet mellan olika saker alltför ofta. Hjärnan behöver tid för att ställa om sig från att till exempelvis kolla sociala medier till att åter fokusera på den aktuella studieuppgiften. 
  • Dosera belastningen på hjärnan på ett bra sätt
    Varva t ex svåra uppgifter med mindre krävande uppgifter, och se till att variera tempot så att du inte ständigt måste ta dig an uppgifter med ett högt tempo. Ge dig tid att bearbeta nya kunskaper.  
  • Lägg bort mobilen när du sitter och pluggar
    Du behöver inte vara tillgänglig jämt!  

För en god fysisk arbetsmiljö

  • Ställ upp din laptop  
    Använd ett stativ, böcker eller liknande. Använd gärna ett separat tangentbord och mus, då får du en mycket bättre position för nacke och huvud.
  • Ha stöd för benen när du sitter
    Använd fotpall om du inte når ner till golvet.
  • Bildskärmens överkant ska vara i ögonhöjd
    Du ska alltså titta lätt nedåtriktat. Avståndet mellan ögon och skärm ca en armlängd. Undvik att få blänk och reflexer från ljusinsläpp genom att sitta med sidan mot fönster. Förstora texten om du märker att du skjuter fram huvudet för att se bättre.
  • Placera armarna rätt
    Vila med underarmarna och händerna mot bordet eller armstöden på stolen och ha ca 90 graders vinkel i armbågen.
  • Om du använder mus:
    Placera musarmen nära dig och undvik att armen hamnar för långt fram, ut från kroppen eller att underarmen blir utåtvriden.
  • Stå gärna och arbeta delar av dagen om du kan
    Fördela då tyngden lika på båda benen och fötterna med en aning mer tyngd på framfoten. Undvik att pressa dina knän bakåt i en låst position. Skaka loss benen emellanåt. 
  • Rör på dig
    Sträck på dig några minuter varje halvtimme. Hitta ett pausprogram som du gillar eller gör ett eget!